Antagningarna till högskolan slår nytt rekord. Till hösten 2011 har över 270 000 personer antagits till en utbildning. Antal behöriga sökande var 335 000. Detta visar att intresset för högskole- och universitetsutbildningar fortsätter att stiga. Intressant är också att det är nästan dubbelt så många kvinnor som män som sökt plats på högskola eller universitet – andelen kvinnor är 63%, medan andelen män är endast 37%. Dock har denna fördelning sett liknande ut under de senaste åren, i fjol var t.ex. andelen kvinnor 62%.

De som inte blivit antagna kan fortfarande hoppas på en reservplats. Antagningsbeskeden börjar skickas ut fr.o.m. idag och den sista svarsdagen är den 1 augusti. De som hamnat på en reservplats får sitta på sträckbänken till och med den 8-9 augusti, då besked skickas ut till de personer som hamnat på en reservplats.

Om du inte lyckades komma in i på önskad utbildning i år kanske det kan vara läge för dig att skriva högskoleprovet? Det är ju trots allt många platser som tillsätts just på urval av högskoleprovet. Det är ett ypperligt sätt att ge sig själv ytterligare möjligheter att komma in på högskolan, särskilt om ens gymnasiebetyg kanske inte är lysande. Och till skillnad från gymnasiet, som man ju bara kan gå en enda gång, kan man skriva högskoleprovet två gånger per år – en gång på hösten och en gång på våren!

Höstprovet 2011 skrivs den 29 oktober. Anmälan öppnar den 16 augusti och sista anmälningsdag är den 15 september. Väl mött på högskoleprovet!

14 Oct 2012

Högskoleprovets övningbok